Čeprav je pred kratkim zaradi napak letal Boeing 737 prišlo do dveh nesreč, je glede na statistiko potovanje z letalom najvarnejše. Včasih je težko verjeti, da lahko 80 ton težek stroj poleti na višino nekaj kilometrov. Kljub temu je do prvega poleta prišlo pred nekaj več kot 100 leti, ko sta leta 1903 brata Wight brez pomoči sodobne tehnologije opravila prvi polet motornega letala.
Raziskave so pokazale, da ima približno 6,5 % ljudi strah pred letenjem. Razlogi za to lahko tičijo v nekaterih mitih o letih z letalom, vendar je večina teh neresničnih.
Mit: Med letom je mogoče odpreti vrata v kabini, kar povzroči zmanjšanje tlaka.
Dejstvo: Na nadmorski višini 9.000 metrov je zračni tlak izven letala zelo nizek, v notranjosti letala pa zelo visok. Glede na to, da se vrata letala odpirajo navznoter, razlika v tlaku vrata ohranja zaprta. Za njihovo odpiranje bi bila potrebna veliko večja sila kot moč enega človeka. Odpiranje vrat je možno šele, ko letalo pristane in je tlak na zunanji in notranji strani skoraj enak. Ne pozabite, da mora osebje pred odpiranjem vrat izključiti samodejne zasilne drsnike, ki so vgrajeni v vsa vrata.
Mit: Maske s kisikom dejansko ne zagotavljajo kisika.
Dejstvo: Če bi na višini zračni tlak znotraj letala padel, bi potniki v 45 sekundah izgubili zavest, smrt pa bi se zgodila v nekaj minutah. Če je zaznan padec tlaka, se kisikove maske samodejno spustijo in zagotovijo kisik za približno 12 minut. To je dovolj dolgo, da se pilot spusti na višino, kjer se z lahkoto diha.
Mit: Z uporabo mobilnega telefona ali elektronske naprave med vzletom ali pristankom lahko povzročite prizemljitev letala.
Dejstvo: Letalski prevozniki vztrajajo, da morate izklopiti prenosne elektronske naprave oziroma jih namestiti v letalski način med vzletom in pristankom. Dejansko te naprave ne vplivajo na navigacijski sistem letala. Ta namreč deluje na različni frekvenci. Namesto tega si letalski prevozniki želijo, da te med vzleti in pristanki pozorni in prisluhnete navodilom za varnost, katere podajo stevardese.
Mit: Letala med letom odvržejo toaletne odpadke.
Dejstvo: Ko izplaknete, odpadki, ki so posesani iz straniščne školjke letala, potujejo v zaprti zabojnik za shranjevanje na zadnji strani letala. Ko letalo pristane, se odpadki odvržejo v zemeljski kanalizacijski sistem.
Mit: Zrak v letalski kabini povzroča slabost.
Dejstvo: Zrak v kabini letala se očisti vsake tri minute. Pri tem gre 60 odstotkov zraka skozi filtre za trde delce, drugih 40 odstotkov pa se uporabi za hlajenje računalnika letala in njegovega tovornega prostora. To čiščenje pomeni, da zrak v kabini letala ni tako slab kot zrak na avtobusu ali vlaku.
Mit: Letala lahko letijo z le enim pilotom.
Dejstvo: Nikoli ni samo enega pilota, ampak vedno obstajata kapitan in prvi častnik (ali pilot in kopilot). Običajno ima pilot več izkušenj kot kopilot, vendar to ni strogo merilo za sestavljanje posadke.
Mit: Pilotu in kopilotu ni treba storiti ničesar, ker avtopilot nadzoruje letenje letala.
Dejstvo: Čeprav lahko avtopilot prevzame nekatere funkcije pilota in kopilota, je tam, da zagotovi podporo, vedno človek nadzoruje letalo.
Mit: Strela lahko uniči letalo.
Dejstvo: Strela večkrat udari v letalo, običajno brez trajnih škodljivih učinkov. Medtem ko lahko strela poškoduje zrakoplovne sisteme, običajno ni dovolj, da bi ogrozila varnost letala. Letala so opremljena z zaščito na krilih in repu, ki odvajajo električno energijo udara strele.
Mit: Na krovu letala so prostori za spanje posadke.
Dejstvo: Veliko letal Boeing 777 in 787 ima skrivno stopnišče, ki vodi do skupine spalnic brez oken, ki so znane kot oddelki za počitek posadke. Oblikovani so tako, da omogočajo počitek ali spanje kabinskega osebja med leti na dolge razdalje.
J. R.
Vir: https://interestingengineering.com/true-and-false-myths-about-flights