Pomlad je že v zraku! Sonce je vsak dan bolj mamljivo in daljave kličejo po raziskovanju. Najbrž komaj čakate, da se spet poženete novim dogodivščinam naproti. Toda preden se odpravite na cesto, je dobro preveriti, v kakšnem stanju sta vaš motor in oprema.

Priprave na novo motoristično sezono

Preden sedete na motor, je treba poskrbeti, da sta oba – tako motor kot vi – v vrhunski formi. Še preden se pomlad zares začne, se posvetite sebi, nato pa sledi še motor.

Okrepite telo

Vožnja z motorjem zahteva kar nekaj moči in spretnosti, zato je treba pred prvo vožnjo okrepiti mišice. Trebušne in hrbtne mišice vam dajejo ravnotežje in razbremenijo roke, sodelujejo pri vožnji skozi ovinke, pomagajo držati telo pri zaviranju, trpijo pri zahtevnejšem terenu in dajejo moč za daljše vožnje. Odlična vaja zanje je držanje planka.

Druge so mišice stegen, oziroma kvadricepsi. Te sodelujejo pri off-road vožnji, vam pomagajo držati motor pokonci in skrbijo, da ga lahko poberete, če je treba. Zanje priporočamo počepe ob steni. Tudi zadnje stegenske mišice so pomembne, saj pomagajo nadzorovati motor in dajejo moč za dolge vožnje. Stopanje na stol ali skrinjo je dobra vaja zanje. Ne pozabite še na meča, ki jih okrepite s stopanjem na prste.

Seveda ne smemo mimo močnih rok, saj močne roke in zapestja pomenijo varnejšo vožnjo, zato ne bo odveč pred sezono poiskati kakšno utež.

Preglejte motor

Motor je običajno v zimskih mesecih parkiran v garaži, zato mu je pred prvo vožnjo treba posvetiti nekaj pozornosti.

Začnimo pri tekočinah: zamenjajte gorivo, preverite tekočino proti zmrzovanju in zavorno tekočino. Hkrati se lahko posvetite filtrom in rezervoarjem, da vas kje ne presenetijo zamaški, umazanija in rja.

Naslednja na vrsti sta pogonska veriga ali jermen. Preverite, kako tesno sta napeta in v kakšnem stanju sta. Poškodbe in razpoke nikakor niso zaželene.

Sledi pregled akumulatorja. Ta bi sicer zimo moral preživeti, a če temu ni tako, je čas za novega.

Pnevmatike so edino, kar drži motor in motorista na cesti. Zato je zelo pomembno, da so brezhibne, prav tako morajo biti tudi pravilno napolnjene. Preverite še delovanje zavor ter luči in  že ste blizu novih pustolovščin, ki jih prinaša nova motoristična sezona.

Oprema motorista

Zdaj ko ste vi in vaš motor v popolni formi, je čas, da poiščete varno opremo, ki bo poudari vaš motoristični slog. Seveda je na prvem mestu varnost, vendar stil tudi ni zanemarljiv faktor pri izbiri. Čas je, da preverite, kaj ponuja vaša najljubša moto trgovina.

Čelade

Motoristične čelade so edini zakonsko predpisani kos zaščitne opreme. Zakon o pravilih cestnega prometa v 34. členu pravi takole:

»Voznik in potnik na mopedu, lahkem štirikolesu, motornem kolesu, trikolesu in štirikolesu brez zaprte kabine mora med vožnjo nositi na glavi ustrezno pripeto homologirano zaščitno motoristično čelado.« Za kršitev pa predvideva globo v višini 120 EUR.

Zdaj že vemo, da čelada ni le zakonsko predpisana, pač pa izjemno učinkovita zaščita za glavo, saj se smrtne nesreče pri njeni uporabi zmanjšajo kar za 42 %. Pri tem je izjemnega pomena tudi pravilna izbira čelade in njena pravilna uporaba. Še tako dobra čelada, obešena na komolcu pač ne more opravljati svojega dela.

Čelade se ločijo tudi po namenu uporabe in po svoji obliki. S prodajalcem se vedno pogovorite, kakšen motor vozite in kakšen je vaš slog vožnje. Tako vam bo laže svetoval, kateri tip čelade je pravi za vas.

Pri nakupu motoristične čelade je treba najprej izbrati pravi tip čelade, potem pa preveriti, da se tesno prilega. Ostati mora na vrhu glave in se ne nagibati naprej ali nazaj. Sprednji del mora biti le nekaj centimetrov nad obrvmi, zato da je zaščiteno celo čelo. Ko čelado pomerite, jo potisnite v vse smeri, da vidite, kako se drži na svojem mestu.

Jakna

Moto jakna je več kot le modni dodatek. Usnjene, tekstilne ali iz kevlarja – moto jakne so narejene zato, da ščitijo pred kamenčki, mrčesom, vremenom in udarci. Za razliko od voznika avtomobila je jakna, poleg čelade, edina motoristova zaščita.  Vsekakor so priporočljive  jakne z dodatno zaščito.

Material jakne izberite glede na vreme in podnebje, v katerem se boste vozili. Usnje je brezčasno, kevlar odporen, tekstil pa zračen – za tiste res vroče dneve. Če pričakujete, da vas bo kdaj na poti presenetil dež, razmislite o boljši vodoodporni jakni.

Preverite vodni stolpec materiala, ki se giblje med 0 in 20000 mm. Jakne z 10-15000 mm prenesejo zmerne padavine. Kaj več kot to pa že lahko počasi povzroči, da bo jakna premočila. Seveda bi lahko naredili popolnoma nepremočljive jakne, vendar bi se pod njimi zagotovo potili kot v savni.

Ko kupujete moto jakno, preverite njene lastnosti po seznamu:

  • vodoodpornost,
  • zračnost,
  • kakovost usnja,
  • kakovost podloge,
  • zaščita,
  • kakovost zadrge,
  • zaščita šivov,
  • notranji žepi.

Rokavice

Že mogoče, da so moto rokavice zanimiv dodatek opremi, vendar je njihova primarna naloga, da zaščitijo roke in olajšajo vožnjo. Dobre rokavice morajo omogočati:

  • Nadzor nad motorjem. Med vožnjo z rokami počnete marsikaj: povečujete in zmanjšujete plin, zavirate, prižigate luči in druga stikala, premikate ročice in vzvode. Le rokavice, ki ohranjajo čim več občutka, ki ga ima roka, omogočajo varno vožnjo.
  • V vsakem vremenu se morate v rokavicah počutiti dobro. Ne smejo biti ne prevelike, ne premajhne. Dejansko se morate počutiti, kot da jih sploh nimate.
  • Zaščito. Na motorju so roke zelo izpostavljene. Rokavice vas ščitijo pred kamenčki, mrazom, vetrom, dežjem in mrčesom. Saj si želite priti na cilj z lepimi in predvsem nepoškodovanimi rokami, kajne?

Podobno kot pri jaknah imamo tudi pri rokavicah veliko različnih materialov. Izberite pravega za svoje način vožnje, imejte na zalogi različne pare za različne pogoje in seveda izberite par, ki vam bo res všeč.

Hlače

Poglejmo še zadnji kos opreme – motoristične hlače. Tudi izbira teh je odvisna od tega, kakšen je vaš stil vožnje, po kakšnih cestah se vozite, kakšen motor imate in seveda vreme, v katerem ste zunaj. Hlače so pomemben kos opreme, ki v nesreči pomenijo razliko med manjšimi udarci in hudimi poškodbami bokov, kolen ali stegen.

Kot pri vsej opremi lahko tudi tu izbiramo med različnimi tipi hlač. Prva razlika je že v materialu. Lahko se odločite za usnjene, ali pa take iz sintetičnih materialov in celo jeansa. Hlače se morajo tesno prilegati, a ne smejo biti neudobne. Opravljati morajo svoje delo, zato preverite nekaj njihovih bistvenih lastnosti.

  • Da vam hlače ne pobegnejo, si lahko omislite pas, ježka ali naramnice. Izberite tisto, kar vam je najbolj praktično.
  • Vodoodpornost je pomembna kategorija, saj boste v dežju zelo mokri prav po nogah.
  • Stisnjeni gležnji. Če nosite hlače čez čevlje, potem je dobro, da se spodnji del hlačnice lepo stisne, da vas med vožnjo ne ovira.
  • Zadrge naj bodo močne in imajo zaščito pred vodo.
  • Čeprav ima jakna običajno dovolj žepov, se vam bo morda zdelo praktično imeti še kako dodaten žep na hlačah.
  • Zaščita za kolena in najbolj izpostavljene dele. Če nočete hlač takoj uničiti, potem dodatna zaščita ne bo odveč.
  • Poskrbite še za toploto. Hlače naj bodo ustrezno podložene, zadnji del pa naj bo visok, da bo vaš ledveni del tudi med napol ležečim položajem na motorju ostal pokrit. Če je na hlačah ali drugod na opremi še kakšen odsevni trak, je to samo plus.

Uživajte v novi sezoni in pazite nase. Pa srečno pot!

Komentarji