»Naredimo mešanico terenca in avtomobila za vsakdanjo rabo« je bila najbrž ideja inženirjev pred kakšnimi 20 leti, ko se je rodila ideja o SUV vozilih. Takrat so namreč obstajali terenci, ki so bili resnično namenjeni vožnji po slabi podlagi in podobno. Na asfaltnem cestišču pa so bili vse prej kot dober avtomobil. Torej, svet je bil priča težavi; terenci niso bili »za na cesto«, cestni avtomobili pa so se slabo odrezali na blatu in kamenju. Takrat so na trg začele prihajati mešanice terenskih in mestnih vozil (Sport Utility Vehicle). SUV-ji naj bi izgledali kot terenci, v resnici pa naj bi bili bolj ali manj namenjeni vožnji po asfaltu. Tudi pnevmatike na SUV-jih so cestne. Ideja se je takrat najbolje »prijela« v Ameriki. Proizvajalci kot so Toyota, Cadillac, Buick itd. največ prodajo na ameriškem trgu in prav ti proizvajalci so bili začetniki SUV trenda. Kasneje so SUV-ji postali popularni tudi drugod po svetu.

SUV-ji med drugim ponujajo tudi večjo varnost, saj je vozilo bolj dvignjeno od tal in je bolj robustno. Sam pogonski sklop naj bi bil izvzet mestnim limuzinam ali karavanom, se pravi, manjši motorji kot pri pravih terencih, kar pa pomeni tudi občutno nižjo porabo. Pogon pa je odvisen od modela. Na trgu SUV-jev so tako avtomobili gnani na sprednja kolesa, na zadnja kolesa ali pa na vse štiri. Sam občutek vožnje SUV-ja je super, saj sediš višje in je tako preglednost veliko večja. Seveda pa obstajajo ljudje, ki jim višje sedišče ne ustreza in želijo sedeti bližje tlom. Takšnim SUV segment ne odgovarja.

Dandanes so SUV-ji namenjeni tako družinam, kot malo bolj športni vožnji. Nastalo je kar nekaj vrst znotraj SUV segmenta. Najmanjši SUV-ji so tako imenovani mini-SUV. Mednje spada recimo Mazda CX-3 ali pa Toyotin CH-R. Slednjega lahko smatramo tudi kot mestnega križanca. Dandanes je težko razlikovati nekatere manjše SUV-je od mestnih križancev.
 

Vir: mazda.rs

Če se vrnemo k mini-SUV-jem; ti so bolj ali manj gnani na prvi dve kolesi, namenjeni pa so torej vožnji po mestu ali okolici. Naslednji so tako imenovani »compact SUV«, ki so večji in robustnejši od minijev. V tem podrazredu se že pojavlja 4-kolesni pogon, motorji so lahko zmogljivejši, avtomobili pa že občutno dražji. Sem lahko uvrstimo Audija Q3 in Q5, BMW-je X1, X3, X4, Mercedesa GLC-ja, Lexusa NX-a itd. Na naših cestah je definitivno največ vozil te podzvrsti.
 

Vir: audi.com

Naslednja podkategorija zavzema že večje SUV-je (mid-size SUV), ki so bolj ali manj simbol prestiža. Pri nas jih je prav tako kar veliko. Zastavonoša te podzvrsti je BMW-jeva X5. V ta razred spadajo še Lexus RX, Hyundai Santa Fe itd.
 

Vir: bmw.si

Naslednja podzvrst je »full-size SUV«. Sem iz naših cest spada le Audi Q7 in pa mogoče Mercedesov G razred le-teh v Sloveniji ni prav veliko. Največja podzvrst SUV-jev pa so »extended-length SUV-ji«. Le-teh v Evropi, sploh pa pri nas, skorajda ni, v Ameriki pa so na njih nori.
 

Vir: audi.com

V vsakem razredu od naštetih pa je razpon kvalitete, cene in moči ogromen. Že pri compact SUV-jih lahko kupimo npr. Dacio Duster, osnovno različico za dobrih 10 tisočakov, na drugi strani pa Porsche Macana, z vso dodatno opremo za 120.000 €. Pri »mid-size« SUV-jih je zgodba podobna. »Najšibkejši« mid-size ima približno 100 konjskih moči, za primerjavo pa ima BMW-jeva M različica X5 kar 577 konjskih moči.

Zadnja leta nekateri proizvajalci silijo v ekstreme SUV segmenta. Lahko bi rekli da je trend zadnjega leta prav to, da proizvajalci ultra hitrih in prestižnih avtomobilov predstavijo svojo SUV različico. Bentley je to storil že nekaj let nazaj, ko je na trg več kot uspešno poslal Bentaygo. Letos so ta korak že storili pri Lamborghiniju. Njihov model Urus je že možno opaziti na cestah, sam pa ga uvrščam med svojih TOP 5 avtomobilov, saj izgleda sijajno, ponudi pa 478 KW, kar je okroglih 650 »konjičev«. Tudi v Ferrariju in Aston Martinu naj bi že razvijali SUV-je. Ferrari naj bi ga razkril naslednje leto, Aston Martin pa leta 2020. Svet pa že komaj čaka SUV iz najbrž najprestižnejšega proizvajalca avtomobilov na svetu, Rolls-Royca. Ime naj bi mu bilo Cullinan, pogonski sklop si bo sposodil pri manjšem bratu Ghostu (6.6 literski twin-turbo V12), na voljo pa bo tudi hibridna različica.
 

Vir: lamborghini.com

 

N. P.

 

Viri:

https://www.caranddriver.com/features/2019-rolls-royce-cullinan-25-cars-worth-waiting-for-feature

https://en.wikipedia.org/wiki/Sport_utility_vehicle

 

Komentarji