Jeseni leta 1997 je v puščavi sredi Nevade v ZDA pilot Andy Green podrl svoj rekord in postavil novo najvišjo kopensko hitrost, katere do sedaj ni uspel prekoračiti še nihče.

Andy Green – pilot kraljevega vojnega letalstva Združenega kraljestva (angl. »Royal Air Force«) je 25. septembra 1997 dosegel rekordno hitrost 1149,3 km/h, katero je presegel le nekaj dni kasneje. 15. oktobra 1997 je postavil trenutni kopenski hitrostni rekord, ki znaša 1228,0 km/h. Nekatera zračna vozila dosegajo veliko višje hitrosti, vendar zahteve za ta rekord določajo, da mora vozilo imeti 4 kolesa, ki se morajo med vožnjo dotikati tal, vsaj z dvema od teh pa mora biti možno krmariti vozilo. Andy Green je z vozilom Thrust SSC postavil rekord ter edini »prebil zvočni zid« – dosegel je hitrost, višjo od 1 Macha, ki znaša 1225,8 km/h.

Thrust SSC (»SuperSonic Car«) poganjata dva Rolls Royce reaktivna motorja, ki sta drugače del večnamenskega vojaškega lovca F-4 Phantom. Vozilo je dolgo 16,5 m, široko 3,66 m in visoko 2,14 m ter tehta 10,5 ton. Do 161 km/h pospeši v 4 sekundah, do 1000 km/h pa v 16 s. V nadaljevanju pospeševanje poteka počasneje, zato potrebuje SSC nekaj minut za doseg najvišje hitrosti. Kolesa so narejena iz aluminija, saj je to eden izmed redkih materialov, ki zdrži zelo veliko število obratov pri visoki hitrosti.

Pospeševanje mora biti natančno, voznik mora ob visokih hitrostih krmilo držati popolnoma naravnost. Zaradi varnosti so hitrostni preizkus izvedli v puščavi, kjer ni ovir. Morda bi mislili, da problem predstavlja zaviranje, vendar temu ni tako. Ob zelo dolgi progi in povprečni porabi 18 litrov goriva na sekundo, se bo vozilo slej kot prej ustavilo. V najslabšem primeru bi do zaustavitve prišlo, ko bi zmanjkalo goriva. Andy Green je po dosegu najvišje hitrosti nehal pospeševati, zračni upor pa je začel zaustavljati vozilo. Ko je hitrost padla dovolj nizko, je odprl padalo in s tem dokončno zaustavil vozilo.

Novo hitrostno mejo so želeli preseči z razvojem vozila Bloodhound SSC. Cilj je bil preseči hitrost 1000 milj na uro (1609 km/h). To vozilo poganjata reaktivni motor Eurojet EJ200, ki poganja lovca Eurofighter in raketni motor Nammo. Vožnja bi potekala tako, da bi reaktivni motor vozilo pognal do 480 km/h, nato naj bi se vključil raketni motor in pognal avtomobil do hitrosti 1609 km/h. Vozilo z aerodinamično obliko svinčnika naj bi imelo aluminijasta kolesa, ki bi se vrtela z do 10.000 obrati na minuto.

Kot so poročali na portalu Siol.net, naj bi projekt potreboval 28 milijonov evrov sredstev. V Južni Afriki so že pripravili progo, vendar teh sredstev ni bilo, zato je Bloodhound bankrotiral. Pred nekaj dnevi pa so na uradni spletni strani Bloodhound zapisali, da je sredstva za projekt namenil angleški inženir Ian Warhurst, ki je nad Bloodhound-om navdušen. K projektu bo poskusil privabiti novo ekipo inženirjev, ki bodo do konca razvili vozilo. Ko bo to izpopolnjeno, se bo z njim spet zapeljal Andy Green in poskusil preseči svoj prej postavljeni rekord.

J. R.

Viri: https://landspeedrecord.org/thrust-ssc-andy-green/

https://siol.net/avtomoto/novice/neslavni-konec-bankrot-vozila-za-absolutni-rekord-485002

Komentarji