Združeno kraljestvo Velike Britanije in Severne Irske razvija hipersonični motor, ki bo letalo iz Londona v Sidney pripeljal v štirih urah.
Izvedena je bila pomembna demonstracija. Motor Sabre je deloma letalski, deloma raketni in temelji na novi tehnologiji izmenjevalnika toplote pred hladilnikom. Glavni del motorja je opravil pregled načrtovanja, sistem hlajenja pa bo čez dober mesec začel novo fazo testiranj v Koloradu v ZDA. Pri Evropski vesoljski agenciji ESA so motor odpisali, v centru vesoljskih tehnologij Westcott v regiji Buckinghamshire pa se bodo prikazi in testiranja nadaljevala.
Podjetje Reaction Engines Ltd, ki se ukvarja z motorjem, trdi, da projekt dobro napreduje. Ne le, da bi Sabre pogonske enote omogočile hiter prevoz znotraj ozračja, temveč bi omogočile tudi večkrat uporabna vozila, ki bi prispela v orbito brez več pogonskih faz, kot to zdaj velja za običajne rakete. Sabre bi do hitrosti 5,5 macha (5,5-kratna hitrost zvoka) deloval kot zračni reaktivni motor, nato bi na visoki nadmorski višini prešel v raketni način in pri 25-kratni hitrosti zvoka vstopil v vesolje.
Trenutno težave pri razvoju povzroča obvladovanje visokih temperatur. Najpomembnejše novosti vključujejo kompaktni toplotni izmenjevalec pred hladilnikom. Ta sprejme dohodni zračni tok v območju 1000 ° C in ga ohladi na temperaturo, ki je nižja od -150 ° C v manj kot stotinki sekunde. Podjetje REL je dokazalo učinkovitost pred-hladilnika pri odvzemanju zraka iz okolice že leta 2012. V naslednjih mesecih bodo začeli testiranja, pri katerih bodo uporabili ponovno ogrevane letalske motorje za pogon zraka skozi sistem. Tako bodo v pred-hladilnik privedli zrak s temperaturo do 1000 ° C.
Sabre lahko razdelimo na tri osnovne dele:
- pred-hladilni prednji del,
- središčni del, kjer poteka zgorevanje,
- relativno običajna raketna ureditev na zadnjem delu.
V Westcottu, ki predstavlja britansko povojno enoto za pogonske rakete, bodo zgradili osrednji del Sabre in ga testirali. Priprava stavbe in načrtovanje motorja Sabre se bližata koncu. Ob tem je treba upoštevati dejstvo, da Sabre leti do roba atmosfere, kjer je zrak zelo redek, kisika pa skoraj ni. Ko je delež kisika v ozračju premajhen, Sabre preide v čisti raketni način.
Čeprav se je ESA motorju odpovedala, njeni strokovnjaki delujejo na projektu kot tehnični revizorji, ki ocenjujejo vsak korak razvoja koncepta Sabre. Zasebno podjetje REL podpirajo velika podjetja kot so BAE Systems, Rolls-Royce in Boeing. Raziskave in razvoj je podprla tudi vlada. Zaključek predhodnega pregleda oblikovanja označuje pomemben mejnik v razvoju Sabre. To potrjuje testno različico tega revolucionarnega motorja nove vrste, ki je pripravljen za uporabo.
J. R.
Vir: https://www.bbc.com/news/science-environment-47585433
Foto: Facebook